2012-03-18

2012-03-18

Hunnit bygga mer än blogga tack o lov ;)

Ett SJ Bk lok är klart tex .Mer bilder finns på lok-sidan.

Ett Rb lok har även hunnit bli klart för nån vecka sen.

Även ett Mg lok har fått räls under hjulen...



2012-01-11

God fortsättning på nya året !

Jobbat mest hela jul/nyårshelgen,men lite ledigt har jag haft o hunnit påbörja nytt Mg bygge bla.
Är en etsplåt från Bosse Ekmark+Kai Nilsson extraplåt samt driv.Gjutdelar från JPMJ. 



2011-12-11

Gjort en liten fotomodul halvklar.En frigolittskiva med normalspår/smalspår."mattan" är Biltemas högtalarematta som jag färgat med gul+grön akrylfärg från Harald Nyborg.

Lekt lite med kameran idag ,men inga bilder blev så himla bra....

Ett Oa lok blev klart i fredags,det är ett bygge jag gjort till en bekant.Ska bygga minst ett ex till mej själv senare.Jag hoppas  Bengt/etsmodeller kommer med ett etsat underrede med rätt avstånd för hjulaxlarna precis som han gjorde till Of2.





2011-11-20

3 modeller lämnat min HHJ verkstad för slutstation Nacka.
Lite bilder på slutresultatet kommer här.Modellerna är HNJV L26 lok,HNJV CFo2 vagn o RS Modell/Etsmodeller OF2 lok nr 2 i ordningen jag byggt.


2011-09-22

Va ? redan uppdatering ? sjuk ?  jepp + nyttjande av arbetstidskonto=mycket MJ bygge :)
Senast i raden av projekt är att jag målat om mitt L26 lok + bygger nytt OF2 lok.
Bilder på L26 loket


2011-09-20

Dax för lite uppdateringar här på bloggen.Jag har tagit det lugnt med MJ under sommaren.
Ett bygge har jag börjat o avslutat-det är TGOJ Q13.Ett Trix lok jag målat o byggt om.
Ett av två CFo2 byggen som jag påbörjade innan sommaren har jag även nyss hunnit bli klar med.
Det senaste MJ projektet som finns på mitt byggbord är ett Rb lok.Byggsats från Rene Sjöstrand,som ska kompletteras med fler delar framöver.
Driv till loket blir ett Roco Rc lok.

Mer bilder på TGOJ Q13 o CFo2 finns på lok resp. vagnar här på bloggen.Även lagt till med en HHJ boggievagn jag byggt tidigare.

2011-06-19

Jag hade tänkt komma iväg till Skövde i år,var några år sen nu.Men jag hade lite kalas på hemfronten + brosan var iväg på bröllopsfest.Så det får bli "nästa år istället"
Byggt en lokalvagn SJ Co13 ,bilder finns under kategorin "vagnar" här på bloggen.



2011-06-18

Vädrat en till gul "köpevagn".Denna gång är det nya ASG vagnen från NMJ som jag köpte i fredags.


2011-05-21

Jag fick förra veckan hem några nya NMJ vagnar.Några av dom var Gullfibermärkta.Jag hade sen innan byggt ett T23 lok som tjänstgjorde på Gullfibers fabrik i Sundsvall i början av 80 talet.Så vagnarna var ett trevligt tillskott.Några negativa synpunkter har jag dock.Gilla inte man behöver gnugga de små svarta rutorna på korgens överkant med gnuggdekal tex.Sen kunde det varit mindre ingjutna handtag i korgen etc.
 länk till lok+vagn i rörelse : http://www.youtube.com/watch?v=sK94n3fdOac



2011-05-15

Tiden rullar på snabbt nu så här mitt i våren...
Jag har lekt med kameran idag o tagit två nya filmsnuttar.En på mitt Piratenlok o en på Of2 loket.
Piraten : http://www.youtube.com/watch?v=Zxx7pq2GPMo  Of2 : http://www.youtube.com/watch?v=KduxMaUkn7M


2011-04-16

Det har tyvärr hunnit gå lång tid innan jag uppdatera igen här....

Har hunnit bli klar med 2 st DFo7 vagnar från HNJV sen sist.
En i leveransutförande o en lite senare.

Vidare har Jeco hunnit släppa 2 st nya lokmodeller som fått lite patina.Jag har tagit bort rutorna o duschat loken med lite olika vädringsfärger med airbruchen o fortsatt med vädringspulver.




2011-01-14

Första DFo7 vagnen av två klar.
En kanonbra byggsats där jag tänkt skriva snart en form av byggtips för både denna vagnen specifikt o i stora drag hur jag bygger liknande vagnar.



2011-01-09

Gott nytt år !!

Jag har sista tiden byggt på 3 olika vagnar.
En vagn som är i princip klar,dock med ett stavfel på märkningen är ABo3 från HNJV.

Nästa vagn på byggbordet är en BCo vagn från VVA som jag tänkt ska bli HHJ ABCo.
En kupeindelning stämmer inte med denna plåt o min version.Men det gör inte mej så mycket.

Sist ut är en ganska ny byggsats från HNJV, SJ DFo7 som är i princip klar för målning nu.
Varit en mycket trevlig byggsats att bygga.
Mer om detta bygge kommer antagligen i skriftform framöver i år.









2010-11-11

Gjort några nya filmklipp.
T45 http://www.youtube.com/watch?v=BPjY2h7g5BE&feature=mfu_in_order&list=UL
HHJ 21 extrem krypkörning http://www.youtube.com/watch?v=Gy7mzEfidMY
X21 http://www.youtube.com/watch?v=0yPj13XqOus
X1/CF1 http://www.youtube.com/watch?v=kG6ljl33Xno&feature=mfu_in_order&list=UL


2010-11-03

Lägger in några bilder på mitt Of2 lok som jag byggde i våras.Själva kåpan är en etssats från Rene Sjöstrand o chassiet är från etsmodeller/Bengt Eriksson.
Fler bilder finns som vanligt i kategorin lok.


Har även idag handtvättat min testbana ren med t-röd o en trasa.Kör för sällan med rengörningsvagn tror jag.Har Noch rengörningspaddlar under en godsvagn.
Filmsnutt på rengörningståget :) http://www.youtube.com/watch?v=8QRTnseQVtc


2010-10-20

Mitt HHJ 21 ånglok är klart.
Mer bilder på loket finns under rubriken lok.


2010-10-03

Då är det höst äntligen,vilket innebär mer tid i hobbyrummet :)
Senaste bygget har varit ett CHJ nr 34 ånglok ,byggsats från HNJV.





2010-09-24

Under sommaren så har jag byggt 2 kylvagnar.En Hr vagn från HNJV o en Hs vagn från Perlmodell.

Mer bilder finns i kategorin vagnar.



2010-09-20

Nej,jag har inte gått o dött än.Kommer nya uppdateringar snart här.


2010-04-15

Vädrat en del vagnar på sistone.
Senaste var denna Transwaggon vagn från Märklin.
Ganska skoj o enkel process när man väl gjort det några gånger.Jag har använt samma färger o tillvägagångsätt som NMJ vagnarna jag nyligen blogga om.




2010-04-08

Börjar få riktigt fin ordning på min 50 åriga dam.Ja,det gäller Sb loket o inget annat ;)   loket är digitalt med sk. USP modul(kondensator),ny drivlina med motor/växellåda.Går väldigt hyggligt nu jämnfört med när jag satte det på spåret med sitt orginaldriv.
Filmsnutt finns här : http://www.youtube.com/watch?v=X7NOz9TjGaE


Mitt Of2 lok är helt klart nu förutom orginalkoppel i fronterna + tb bygel mellan bufferterna.Filmsnutt med tända lampor : http://www.youtube.com/watch?v=Qm60vRTPF0A


2010-04-07

Vädrat 4 nya olika G finkor från NMJ.Dessa vagnar tog direkt upp ur kartongen utan att jag varken demonterat bort koppel/nem ficka + monterat bromsslangar.Detta kan jag lätt göra senare framöver utan det påverkar.Först några duschar med utspädd färg.PS Dirt o Mud samt Dust+ Modellmaster Panzer Grau.Sen torrborstat med Noch vädringskit.Sist med en mattlack förseglat vädringen.Som vanligt syns det bättre irl.



2010-04-05

Just nu så har jag i princip byggt klart ett Of2 lok.Mer utförligare om bygget kommer antagligen i en skrift framöver.


Även ett äldre Sb lok håller jag på försöka förbättra.Loket har fått ny växellåda o motor + en del nya detaljer i nuläget.Mer ska göras framöver




2010-02-19

Byggt klar en T45 diesel.Byggsats från Modellproduktion där jag använt drivboggier från Jeco.
Se under rubriken lok efter fler bilder.

Även gett mej på en skikigt "hulkgrön" Green Cargo T44 från Jeco som fått lite mer patina.



2010-02-02

Hunnit göra en del MJ byggen sen senaste uppdateringen här på bloggsidan.
Bla denna trevliga Ao2 vagn som gick på kontinentbanan.Köpt nödvändiga delar av Perlmodell + skrift om vagnsbygget.Införskaffat en Fleichmannvagn som ska vara till grund till bygget.Man kan välja olika utseende på denna vagn då den ändra sig från den var ny till den skrotades.Jag valde göra min 30-40 tal.Mer bilder finns under vagnar här.

En annan vagn jag nyligen blev klar med är SJ Bop775.Komplett byggsats från Rimbo-Grande.Mycket bra o rolig byggsats.Valde göra min som SJ variant då jag bygger enbart SJ smalspår 40-70 tal.Denna vagn ska vara runt slutet på 1950 talet.Mer byggbilder under vagnar.

En tredje vagn som även den är nybyggd är SJ WL1.En byggsats från SWB + en Limavagn.Etsplåten var mest lämpad med nån liten detalj för göra blå 80tals version men jag ville ha min lite äldre brun.Använde mej av en gammal Lima SJ vagn som fick vara stomme till bygget.Såga o kapa bort allt på långsidorna utom längst ner så plåten kunde limmas fast.Man behöver tänka på så att det finns plats på insidan för de etsade fönsterramarna.Byggt för färsta gången in elektronik så ena ändan har fungerande slutbelysning.Rätt fräckt om jag får säga det själv.Köpt av Håkans elektronik.Mer bilder under vagnar här på min sida.





2009-10-31

Lite uppdatering på min blogg.

Senaste bygget som kan anses vara klart är Ua loket från VVA som jag haft liggande ett längre tag omålat.
Mer bilder under kategorin lok.

Under kategorin vagnar finns 2 st nybyggda HHJ G4 vagnar.


För ett kort tag sen blev jag klar med mitt första HHJ ånglok.Loket HHJ nr 9 är en äldre Jecobyggsats av K4/Ke loket som jag byggt om lite.
Mer bilder under kategorin lok.

Ett BJ ånglok har byggts under sommaren o blev klar för några veckor sen.Har parallellt byggt HHJ 21 som väntar på målning o provkörning.
Mer bilder under kategorin lok.

Dg2 projektet är inlagt under pågående projekt.


2009-10-26

Har sen en tid tillbaka byggt på Rimbo-Grandes byggsats av SJ BCop vagnen.
Vagnen saknar än lite målning o märkning.



2009-09-01

Fint väder på min lediga dag.
Lite snickeri på huset + lite kall pilsner,inte fel.
Tog nån bild ute i trädgården på senaste modellerna som jag fynda hos Eurohobby till mycket fördelaktigt pris.
Lite vädring,nya tb koppel samt inredning till vagnen så har jag 2 nya fina modeller.


2009-07-28

Semester har börjat sen ett tag tbx o MJ har inte så stor prioritet just nu.
Finns massa annat skoj syssla med, Absintfrukostar i Tyskland tex
2 veckor i underbara sommarstugan på Alnö  vy över båthuset....
Men lite regniga dagar blev det ändå o tur nog tog jag med lite MJ pyssel,har kommit en bit nu på HHJ 21 ångloket


2009-06-15

Gått ännu ett bra tag mellan uppdateringar här på min blogg(sorry)
Haft semester från MJ o först nu börjat känna tid finns över för hobbyrummet.
Förra veckan kom denna trevliga plåt som ska bli väldigt spännande  bygga.Chassie till Of2 har varit högt upp på min önskelista.Etsaren vill jag inte avslöja än utan hans godkännande.Antar det bör finnas fler än jag som saknat driv till R.S fina Of2 plåt.



2009-05-04

Har hunnit gå en tid nu sen jag sist posta inlägg här.Har hunnit bygga ett ånglok under tiden varjefall.Fler bilder finns här på sidan under kategorin lok.Det är första svenska typen av överhettade ånglok, BJ C3 72,byggsats från Göran Nilsson
Bygget finns lite figurerat på båda de stora MJ forumen.På tal om MJ forum så tycker jag det ballat ut helt med vissa deltagare sista tiden.Så pass trist att jag tagit mej en funderare om tiden är värd figurera där.Försöker hålla mej neutral i god väluppfostrad ordning,Ger man sig in i sådana diskutioner är man på förhand själv en part av det sjukt tråkiga o onödiga tjaffset.Bättre o mötas live o säga vad man tycker o stå för sina åsikter,skulle jag föredra.Nog om idioter nu...Tyvärr för min del som värdesätter mycket av HNJV produktion o täta släpp av trevliga o intressanta modell har annonserat sitt slut på det roliga.Till det positiva är att som det verkar idag att de flesta av alla lok jag förbeställt verkar komma.Bla ska jag bygga ett till ånglok som jag nyss byggt fast med 3 axlig tender.Synd inte turbinloket T11 kom men men..Får passa på o tacka Göran för tiden som varit,det kommer inte på långa vägar bli sig likt när du nu kastat in handduken.
Har dragit ner på MJ byggandet nu lite då säsongen börjat för motocross åkandet.Drog på mej första skadan direkt nu i helgen,hade tur i oturen o slapp besvärlig knäskada o kom undan med rejält svullet o blåslaget knä/ben bara..jag som tar det lugnt numera !!



2009-03-15

Fick för ett tag sen nya Mg loket från Brimalm.Efter en första synare + rejäl provkörning så är jag helt klart positiv.Loket ser mycket fint ut och är enligt mej värt pengarna.Det gick bra på min bana med 55 cm radie.Plumparna var att PKB strömavtagarna passa dåligt,den ena passa knappt medans den andra hade helt fel mått där den ska tryckas fast på taket.De kommer seperat i en ask.
A skärmen har lite fel färg och ska även monteras efteråt av ägaren,min hade en gjutklump som inte gjorde det möjligt montera dom.Små saker som kommer fixas ,väntar på nya delar av Brimalm som säkert kommer snart hoppas jag.


2009-03-03

Ny månad ny vagn klar.Har börjat på min samling av byggsatser för privatbanan Helsingborg-Hässleholm Järnväg HHJ.
Blir några gods/personvagnar och 3 ånglok.
Först ut att bygga blev HHJ F3 130.
Etsplåt från HNJ Verkstad,köpt för några år sen när den fanns i sortimentet.Nu har den kommit tillbaka,kanske pga min tråd om bygget på Svenskt MJ forum.
Mer bilder finns att se under kategorin Vagnar här.





2009-02-12

Projekt Dg2.

Kåpan har jag sen innan grovt monterat ihop av 2 st D stål kåpor.
Ramsidor/koppelstänger har Bengt så himla hygglo etsat fram (TACK,kommer starkt på posten senare)
Berra med centrallagert  har skickat 4 axlar drivhjul + annat bra till chassiet .
Suttit o svettas ett bra tag idag med få chassiet rulla bra.Tog bra tag bara o få ihop koppelstängerna o drivhjulen så allt snurra bra.Sen kom stöttestenen,blindhjulen,de gjutna jag fick verka strula lite..centrumhålet o koppeltappens avstånd skiljer lite mot drivhjulens,blev att chassiet kärva o kärva..mer o mer promille i min kropp   (nerverna)tur man e ledig idag...sen sluta det med jag ryckte loss gamla UGJ gjutna blindhjul från befintligt D lok chassie..o lite knåpande sluta med lycka..nu rullar fanskapet hyffsat   ...se filmen på länken här under o le lite  , lite knuff av gammal trotjänare hehe..

 http://www.youtube.com/watch?v=r3Wl1SokFYY&feature=channel_page 



2009-02-05

Byggt första mässing-gjutna vagnen ur HNJV sortiment,gäller en GDJ NN vagn med fällbroms.
Bilder finns i kategorin vagnar  här.



2009-01-30

Så blev jag klar med Perlmodells X1/CF1.
Byggsatsens äldre driv hamna i bra att ha lådan o ett nytt snickrades ihop av Jeco Y6 drivboggie.



2009-01-19

Så här blev första Hg loket.



2008-12-29

Hg loket från Skanex börjar närma sig sista handpåläggningen.Är den bästa ellokbyggsatsen jag byggt.Underbar passform o gjutning.


2008-12-22

Gjort färdigt det mesta pilljobbet med alla stag o lejdare på Hg loket.



2008-12-19

Inte så flitig på blogga ser jag nu,en månad sen sist.

Jag har på MJ fronten byggt ett Ke lok samt påbörjat bygga ett Skanex Hg lok som jag tänkt sälja av när det blir klart.Har ett gäng Hg lok o får rannsaka mej själv inte ha för många dubbletter.

Drivet som är hemgjort,liknande Sb modellbau går bra.Idag har jag satt på strömupptagningstråd av fosforbrons på både drivboggien o löpboggien.



2008-11-18

Ännu en godsvagn har sett dagens ljus.Två versioner av ASG Ge vagn,gula fram till 1972 ca,den blå senare.



2008-11-13

Fått två vagnar klara sen sista uppdateringen här.

HNJ Verkstad båda vagnarna. Grf "eve" 0 en gammal BJ vagn BC3




2008-10-22

Medans jag väntar på nya dekaler till min andra Grf vagn har jag inte kunnat hålla mej för damma av en ny byggsats.Ny o ny,den har funnits i skåpet några år säkert,men först nu jag tagit fram den.Har bestämt ej använda orginaldrivet utan gjort eget med Jeco`s användbara Y6 boggie.




2008-10-14

Nu är SJ L26 loket klart + min första Grf vagn.



2008-10-09

Dax uppdatera här.
Har sen ett tag tbx knåpat vidare med SJ L26 loket från HNJ V.Det är de små detaljerna som återstår innan loket är klart.




2008-09-05

Ett dryckestips för törstiga halsar med god smak är denna utsökta "riktiga" Cider från Ciderlandet England.

Jo det ska snart komma MJ-relaterat till min blogg snart ;)

2008-08-19

Ett bra tips kan jag bjuda på här :  http://www.stinsensforum.se/forum/viewtopic.php?t=1056&highlight=olof  kommer göra ungefär samma sak på mitt pågående bygge av L26 ångloket från HNJV.

2008-08-02



Håller stängt än i hobbyrummet,men har desto mer aktivitet i garaget då jag skaffat ny hoj för ge kroppen en sista chans o se vad den klarar av på "gamla dar" hehe...film med nya hojen här :  http://racerxfilms.com/20071204_suzukipressintroRX/20071204_suzukipressintroRX.html

2008-07-15

Semesteruppehåll till Augusti.


2008-07-06

Så här kan mitt  provisoriska arbetsbord se ut ibland.Nyss tagit drickapaus från arbetet att löda hjulhus på L 26 ångloket.



2008-06-21

Så här på födelsedagen o dan efter midsommar så har jag inte gjort så många knop än,suttit lite o klurat vidare på mitt långtidsprojekt Sb ångloket.Tagit en ev. genväg med färdigt cylinderpaket köpt av Jan-Erik Nilsson ,som ofta är vänlig nog bidra med "bra att ha saker"ständigt i sina gömmor.


Lite kylvagnsparad med färdiga He o Hz vagnen,ute till höger Grf som inte är mer än målad än.



2008-06-19

Så är äntligen en vagn till klar, Hz resinbyggsats från HNJV.


2008-06-15

Bilder på He vagnen.


2008-06-14

Blivit väldigt mycket jobb i skala 1/1 o väldigt lite tid för MJ sista veckorna.
En vagn har jag lyckas göra klart igår kväll varjefall.Det är He kylvagnen från HNJ Verkstad.
Bygget finns beskrivit på forumet Svenskt MJ.
Verkar vara lite fel på servern här,kan inte lägga till bilder just nu.jag återkommer.




2008-05-25

En av de 3 kylvagnarna från HNJV sortiment(Hz,He,Grf) som jag bygger samtidigt är klar.Efter Tb koppel ska jag bättra med lite dutt här o där + vädra den.


2008-05-22

134344-402

Ber om ursäkt bloggen inte varit uppdaterad på ett tag nu.jag har varit på semester/festival i Leipzig http://www.flickr.com/photos/fuerst/sets/72157605058718294/show/with/2492657001/ .
Tbx till Sverige o vårt måndagsfolk :(  känns alltid extra mycket påtagligt när man varit borta ett tag.

 Förutom lite kylvagnar som jag bygger offentligt live på Svenskt MJ forum så har jag påbörjat ett annat intressant projekt,se bild :)



2008-05-04

Har blivit klar med NN1 vagnen med kolskrov + BJ DFo1 vagnen i veckan.
Bilder finns under kategorin vagnar.

2008-04-29

Bild på den snart klara BJ vagnen DFo1 Nr 271.


2008-04-19

Har inget direkt nytt visa tyvärr på MJ fronten,senaste är fortsatt bygge på driv till min Sb kåpa,målat om Hz kylvagnen o målat BJ DFo1 vagnen,bilder kommer senare....


2008-04-09

Börjat bygga en Hz vagn ,finns lite om bygget här 
: http://www.svensktmjforum.se/forum/forum_posts.asp?TID=1669

2008-04-06

Så var min första Ge vagn klar.Bygget som var offentligt "live" på Svenskt MJ forum med en hel del besök.
Lägger vagnen under "vagnar" här på sidan med några fler bilder.



2008-04-02

Dekalerna har ankommit till Ge vagnen idag :)

En sinnessjukt bra musikvideo kanske jag kan få fresta med,inte mitt fel förstärkaren brinner upp sen o baren töms ;)  haha..   http://www.youtube.com/watch?v=dl3RLsLOwik 


2008-04-01

Bygget av Ge vagnen har kommit en bit nu,väntar på dekalerna sen ska den nog snart vara klar.


Fortsätter fila på hemgjort underrede då o då mellan andra byggen,dagens övning är löda ihop koppelstänger från MRW`s universalsats.




2008-03-25

Påbörjat bygget av HNJV nya Ge vagn.Har 2 st vagnar,den ena är tänkt bli i ASG version.
Bygget blir offentligt här : http://www.svensktmjforum.se/forum/forum_posts.asp?TID=1542


2008-03-23

Så har jag äntligen fått lite tid för uppdatera bloggen o nån timme i hobbyrummet.
Har byggt näst intill klar min BJ BCo5 vagn från HNJV,mer bilder finns under rubriken vagnar här.




2008-03-10

Lite mer målat/dekalerat på Perlvagnarna.Ännu ingen som är klar tyvärr.Fick mycket bra support av Per Lindgren i form av nya dekalark(Tack).


2008-03-07

Tyvärr är det inte på långa vägar så att jag har möjlighet att bygga modeller på hela min fritid,utan husrenoveringen tar sin beskärda del samsat med andra aktiviteter,fys-träning-tjock som en julegris nu,crosscyklarna blänger surt på mej när jag kommer in i garaget osv.Förra året rev jag hela taket o hann nästan bli klar med allt utvändigt snickeri.
Nu är det insidan som ska fixas till,allt ska göras nytt på ovanvåningen,nya fönster,nya innerväggar,el,golv,ventilation,isolering,toalett,varmvattenrör mm.
Senaste i veckan har varit att riva en stor gammal skorsten från nock på ovanvåning till golvytan,så Hella kan få mer yta till sin planerande garderob,viktigt det där med skoplats,speciellt när man har ett 100 tal ;)
På bilderna syns det jag varit lite flitig varjefall :) än är inte alla gamla innerväggar rivna.


2008-03-05

Fortsatt sätta dekaler på Perlvagnarna,på bild BCo1 vagnen som inte är klar vid fototillfället.



2008-02-28

Löda ihop Co1,BCo1,Bo3 o DFo1 vagnarna har varit skoj,måla ok ,men sätta dit dekalerna är..tålamodskrävande minst sagt,o jag har bra tålamod ändå !!!  lite otur på vägen har jag haft då en del dekaler är gamla o spricker hela tiden i pyttesmå bitar.



2008-02-27

SJ DFo1 vagnen från Perlmodell har blivit färdig för målning.



2008-02-24

Målat lite på några Perlvagnar som borde varit klara för länge sen.



2008-02-21

Jag har "eldat" upp mitt YEJ ånglok ikväll,S.T.OLOF på sin  första provtur med nästan färdigställd kåpa/tender,saknas än några småjobb innan det får gå ut i tjänst med framtida YEJ vagnar.
Loket går fantastiskt bra ,speciellt med tanke på det rör sig om underrede från Bachmann.Kan krypköra loket löjligt långsamt o behöver inte oro mej för tjuvstopp då jag satt i 3 st 1000uF kondensatorer ihop med Zimodekodern.

Videosnutt där man ser lite behov av sandning :) http://www.youtube.com/watch?v=t4a_oV0S-sw


2008-02-20

VVA NN1 med kolskrov.
Första målningen klar,återstår den roliga biten få vagnen se mer använd ut :)




2008-02-16

Lite mer gjort på träkolsvagnen.




2008-02-15

Kände för börja med ny vagn idag ,brevid lite småjusteringar på andra lok/vagnar som börjar bli klara.

Vagnen är från VVA,en NN1 vagn med kolskrov.Skoj pilligt löda alla små beslag,dessvärre ett som försvann.

2008-02-12

Blev  fel som ska rättas till på min lilla obromsade 1897 20 tons malmvagn från VVA, innan den får gå i trafik.
Luckfjädrarna ska av o tb koppel + tryckluftslang på.

2008-02-11

Min Co8 vagn har äntligen fått fönster o gardiner,fler bilder finns under min kategori "vagnar" här.


Har lagt lite gasledning på taket till min BJ BCo5 vagn.




2008-02-07

Klar för målning.


2008-02-05

Lite mer jobbat på lilla malmvagnen.



2008-02-03

Lödat lite ikväll på min lilla 20 ton malmvagn från VVA.



2008-01-31

Så är HNJ snabbvagnen Yo2 klar

Denna 50-tals version är den tredje versionen av de 4 olika som vagnen genomgick innan skrot.
Under kategorin lok kan man se lite bilder under byggets gång.

Jag har uppdaterat en hel del här på bloggen under kategorin lok samt vagnar.

2008-01-26

Dekalerna monterade nu på snabbvagnen.

Löst monteringen av lanterintaket på BJ DFo1 vagnen.Nästa steg blir montera fästen för hela taket.
Taket löst på bilden intill.

2008-01-22

Målat o klarlackat HNJ snabbvagnen ikväll,återstår dekaler detaljmålning mm.

Fortsatt löda på BJ DFo1 vagnen som fått alla sina fotsteg på plats nu (puhh)



2008-01-21

Har monterat elkopplen till sist på TGOJ X21 setet,små detaljer till som ska fixas ,sen kan det anses klart.
Filmsnutt finns här :
http://www.youtube.com/watch?v=p0ixdLhvAqA




2008-01-19

Byggt vidare på BJ DFo1 vagnen.På bilden är taket o lanterinen bara löst ditsatt.


2008-01-17

Grundmålat snabbvagnen ikväll + lödat lite på BJ DFo1 vagnen,bla boggierna o lanterintaket.


2008-01-16

Fixat lite med HNJ snabbmotorvagnen ikväll.Kåpan är klar för målning nu,fler detaljer som tex backspeglarna kommer på efter målningen.Drivet fungerar fin fint förutom det behöver mer tyngd över drivboggien.


2008-01-15

Påbörjat sätta samman en Hbis vagn.Jag behövde spackla lite i skarven mellan långsidorna o ändarna annars väldigt lättbyggd.


2008-01-14

Monterat bälgar på BJ BCo5 vagnen.

Detta med bälgar är klurigt,ska de monteras utdragna eller ihop ??  mest logiska vagnsammansättningen som avgör tycker jag,denna vagnen kommer ha oftast andra vagnar med bälg på var sida gissar jag.UGJ`s bälgar som blir helt ok,lite grov (plastgjutna)glidanorning jämnfört med etsade motsvarande från VVA,men de går enbart bygga ihopdragna som bekant.Fler bekymmer som få Tb koppelanordningen fungera ligger framför mig att lösa + löda ihop stegar,göra inredning,montera vacuumbromsutrustning lite på chansning mm innan vagnen kan anses klar.


2008-01-12

Lugn helg som gett tid för både husarbete skala 1 och lite MJ pyssel.
Husrenoveringen hemma har kommit till Hellas hobbyrum som ska blåsas på allt=innerväggar/innertak,isoleras,nya fönster osv.

Dagens MJ pyssel har varit bla koppla lamporna i X21 setet,måla taket på en Co8 vagn,sätta dit detaljer på snabbmotorvagnen,bilden visar etsade fönserramar som limmas fast
BJ BCo5 vagn som fått fotsteg o spännstag monterat


2008-01-08

Pysslat lite mer ikväll med BJ BCo5 vagnen.Spännstagen har 3 st stolpar per sida,jag har borrat 0,7mm hål o limmat dit 3st ms tråd 0,7mm i underredet.Sen har jag bockat ms tråd o lödat fast i stolparna o limmat fast ändarna på undersidan av underredet.
Har börjat göra fotstegen,det verkar som vagnen kan klara mina kurvor utan boggierna tar i fotstegen eller spännstagen tack o lov.Har min radie 55 cm hemma.


2008-01-06

Dagens övning =borrat lite hål till takutrustning mha pappersmall på en BJ BCo5 vagn.


2008-01-03

Verkar som det löst sig med PKB strömavtagare nu.

2008-01-02

Finlirat med Ua loket ikväll.
Har gjort driv mha Roco Ee/33 underredet som fått ny motor(mashima)+ nya strömbleck.
Återstår lite finlir än innan målning.
Behöver akut PKB strömavtagare.Någon som läser detta som har några över får väldigt gärna ta kontakt med mig på min mail : honda_500(@)hotmail.com

2008-01-01

God fortsättning på nya året vänner !!

Jag har idag fortsatt vädra på min moderna godspark,turen kom idag till mitt TGOJ T66 lok   Finns liten filmsnutt från ikväll här :
http://www.youtube.com/watch?v=Z87Z1RKs4kk

TGOJ X21 har fått belysning monterat idag samt taket monterat.Återstår än lite målning av fönsterramar samt elkoppel mellan vagnarna.


Kommentarer
Postat av: MN

Gillar X21 sättet.

2008-01-04 @ 13:04:46
Postat av: Anonym

Ser bra ut med spännstagen,skönt att du inte behöver flytta boggierna.

2008-01-09 @ 11:44:44
Postat av: MN

Fin malmvagn

2008-02-11 @ 19:09:21
Postat av: MN

mm jävla kolfraktare hehe,lite Danskt...

2008-02-16 @ 18:01:08
Postat av: Lasse

hehe

2008-02-16 @ 19:19:28
Postat av: frugan

tuut tuut... ;)

2008-08-26 @ 21:41:18
Postat av: Bjarne Petersen

Det är en grym lok- och vagnspark du byggt upp! Valda delar gör mig grön av avund då de skulle passat som handen i handsken på min lilla bana. Keep up the good work!

2008-11-07 @ 12:51:45
Postat av: Lasse

Tack för de vänliga orden Bjarne !! Din bana som jag sett bilder av på stinsens forum går verkligen inte av för hackor !!

2008-11-08 @ 21:06:13
Postat av: Jan Rydbergh

Hej.



Jag har en sats till Renés Of2, men saknar drivchassi. Hur kommer man i kontakt med Bengt Eriksson?



Hälsningar



Janne Rydbergh

2010-12-15 @ 17:21:43
Postat av: Jan claesson

Hejsan, fantastiskt snyggt bygge du visat idag. Ännu ett till ska jag tillägga. Även om jag ej är med på stinsen längre så följer jag dina byggen med stor glädje! Må väl hälsar Janne C

2011-01-14 @ 18:18:29
Postat av: Lasse

Tackar Janne !

Jag med flera saknar dej på stinsen,men jag försår väl hur man kan tycka det inte är värt det ibland.

Ha det gott !! / Lasse

2011-01-14 @ 21:45:41
Postat av: Lasse

Bengt Eriksson kommer du i kontakt med här : http://www.etsmodeller.se/

Mvh Lasse

2011-01-14 @ 21:46:57
Postat av: cash advance online

[url=

2012-07-20 @ 00:52:38
URL: http://cashadvance0.com/#122068
Postat av: cash advance

[url=

2012-07-20 @ 12:27:25
URL: http://cash-advance.cashadvance0.com/#53198
Postat av: cash advance

[url=http://cashadvance0.com/#105123]cash advance[/url] , cash advance - http://cashadvance0.com/#189440 cash advance

2012-07-21 @ 01:42:03
URL: http://cashadvance0.com/#723917
Postat av: cash advance

[url=http://cashadvance0.com/#320190]cash advance[/url] - cash advance , http://cashadvance0.com/#877986 cash advance

2012-07-23 @ 23:37:40
URL: http://cashadvance0.com/#590724
Postat av: cash advance

[url=

2012-07-28 @ 16:19:53
URL: http://cashadvancea.us/#52526
Postat av: cash advance

[url=

2012-07-29 @ 14:32:04
URL: http://cashadvancea.us/#46559
Postat av: cash advance

[url=

2012-07-29 @ 20:29:28
URL: http://cashadvancea.us/#18559
Postat av: Roof Repair Virginia Beach

You did write enough content to satisfy my little lunch break. I love reading well written content like this.

Roofers Virginia Beach

2012-11-14 @ 02:50:15
URL: http://exteriorexpertsofvirginia.com
Postat av: Binary options demo account

kaoylmplupl, {Binary Options|Binary Options Trading|Trading Binary Options|Binary Options Strategy|Binary Option|Binary Options Signals|Binary Options Demo Account|Trade Binary Options|Binary Options Strategies|Best Binary Options Broker|Binary Options Brokers|Options Binary|Binaryoptions|Binary Options Tips|Binary Options Review|+binary_options.txt|+binary_options_trading.txt|+trading_binary_options.txt|+binary_options_strategy.txt|+binary_option.txt|+binary_options_signals.txt|+binary_options_demo_account.txt|+trade_binary_options.txt|+binary_options_strategies.txt|+best_binary_options_broker.txt|+binary_options_brokers.txt|+options_binary.txt|+binaryoptions.txt|+binary_options_tips.txt|+binary_options_review.txt}, $RandomStr, [url=http://e-agdrtv.net/]{Binary Options|Binary Options Trading|Trading Binary Options|Binary Options Strategy|Binary Option|Binary Options Signals|Binary Options Demo Account|Trade Binary Options|Binary Options Strategies|Best Binary Options Broker|Binary Options Brokers|Options Binary|Binaryoptions|Binary Options Tips|Binary Options Review|+binary_options.txt|+binary_options_trading.txt|+trading_binary_options.txt|+binary_options_strategy.txt|+binary_option.txt|+binary_options_signals.txt|+binary_options_demo_account.txt|+trade_binary_options.txt|+binary_options_strategies.txt|+best_binary_options_broker.txt|+binary_options_brokers.txt|+options_binary.txt|+binaryoptions.txt|+binary_options_tips.txt|+binary_options_review.txt}[/url], $RandomStr, http://e-agdrtv.net/ {Binary Options|Binary Options Trading|Trading Binary Options|Binary Options Strategy|Binary Option|Binary Options Signals|Binary Options Demo Account|Trade Binary Options|Binary Options Strategies|Best Binary Options Broker|Binary Options Brokers|Options Binary|Binaryoptions|Binary Options Tips|Binary Options Review|+binary_options.txt|+binary_options_trading.txt|+trading_binary_options.txt|+binary_options_strategy.txt|+binary_option.txt|+binary_options_signals.txt|+binary_options_demo_account.txt|+trade_binary_options.txt|+binary_options_strategies.txt|+best_binary_options_broker.txt|+binary_options_brokers.txt|+options_binary.txt|+binaryoptions.txt|+binary_options_tips.txt|+binary_options_review.txt}, $RandomStr.

2013-03-13 @ 11:27:33
URL: http://e-agdrtv.net/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback