Första delen.

2007-01-29

Fått idag hem ett par O vagnar från Hobbytrade/Brimalm.De var jättefina,lite skit o nya Tb koppel så blir de toppfina.
Annars så går det så sakta framåt med mitt N-ånglokprojekt,har snart gjort färdigt hela kåpan,har lite tid förhoppningsvis denna veckan börja få loket klart.

2007-01-22
Jag har provkört mitt N ånglok med digital kondensator, sk. USP modul som Lenz säljer,funkar ihop med deras mini+vanliga gold-dekoder.
Filmsnutt på exprimentet finns här :
http://www.youtube.com/watch?v=4HvdRrMOekU&mode=user&search=
Inte bästa filmningen tyvärr(jag har hyfsad stillbildskamera,men inte videoinspelning) men det bevisar att det funkar utmärkt köra över tex ett strömlöst hjärtstycke/växel bla.
Jag har på nätet hört rykten det ska vara så fantastiskt att det tom. ska kunna köra som värsta batteriloket över ett helt A4 papper mm..men så bra funka det inte hehe..Men nog är det vid rum för utrustningen det absolut bästa alternativet när det handlar om HO körning.


2007-01-18

VVA Z49
Nu är loket klart för drift.Jag har idag satt dit glas i fönsterna o monterat drivet med dekoder som tyvärr måste bli placerad inne i hytten av platsbrist.
Igår fick modellen lite smuts i form av artitec pulver,främst underredet + några duschar med utspädd färg över hela kåpan.Man kan se en liten snutt från testkörning här : http://www.youtube.com/watch?v=BEmDsRsxJao

2007-01-17




                                          
Yo1    
Bussen är klar nu.Liten filmsnutt finns även på denna tingest,inte bästa kvalitet förstås men ändå : http://www.youtube.com/watch?v=seKOgO5Bggs



2007-01-14

Jag har inte haft lika mycket tid som vanligt den sista veckan för modellbygge, men jag har varjefall gjort lite ,bla. så har jag målat en UGJ Y korg i Malmö Simrishamn Järnväg version.Orginalet finns nyrenoverat i klippan.Jag saknar än bra dekal för MSJ på långsidan.
Andra bilden är på min VVA Bc08 vagn ,som har målats samt fått dekaler ditmonterade.Lite småjobb kvar, sen är den klar.Korgen har först primas i grå färg,därefter Humbrol 71 täckande över hela korgen.Vidare därefter har jag penslat utspädd Humbrol 62,sen kraftigt utspädd svart 33/85,ytterliggare en omgång 62 för avsluta med en sista pensling svart.Taket är målat med Humbrol 32 o underredet med 33/85.Lackat sist allt med Humbrol 35 mattlack.Jag har UGJ boggier som har fått på ena boggien 2 st piggar upp mot vagnsgolvet på ovansidan boggien,vilket ger bra 3 punktlagring(ej vinglig på spåret)


Annars så har  2 st Jeco T44 digitala med ljud dykt upp i veckan, en orange nr 349,o en blå nr 275.Min orangea blir nog dessvärre att skicka tbx till säljaren då den har tyvärr lite små bekymmer som ljudet funkar mindre bra ,samt småryckig gång trots inkörning..det blir säkert inga problem få den fixad då säljaren är mycket seriös.Modellerna är mycket tjusiga fö.Jag har hört lite tråkningar om tex att den orangea 349 saknar vit linje över en huv ,samt den blå 275 inte ska ha en vit linje på a ändans huv mm  ,men sånt är småbagateller när modellerna i övrigt är så himla fina o prisvärda.


2006-12-30
Lite nya bilder finns under MMJK,tagna igår på klubbanan.
De flesta bilderna är från mina o framörallt brosans hembyggen.


2006-12-24

134344-145

God Jul på er alla MJ vänner o dom jag inte känner...tackar x-tra mycket till Bertil i Örebro som hjälper mej med detaljen som saknas till mitt N lok.


2006-12-23

Jeco N ånglok
Jaha,nu har jag fått problem på allvar tyvärr,det med buffertna fram gick lätt lossa o borra ur igen,men nu visar det sig att detaljen på bilden ovan kommit i 2 st vänsterversioner tyvärr = jag har fått tvärstopp i byggandet nu.
Jag har mailat Hobbyexperten o ska prova ringa dom senare oxå för höra om de möjligen har detaljen i nån hörna.
Skulle nån läsare ha rätt detalj ifråga så går det bra kontakta mej på min e-post : honda_500(snabel-a)hotmail.com

2006-12-21

Jeco Litt N
Arbetet har fortsatt med att motorn har blivit fastlimmad på en liten tunn gummibit över en mässingplåt jag lödat på i ramverket.Kugghjulet till drivaxeln är ett K12 0,3 modul kugg ,som fått hålet uppborrrat från 2 mm till 1/8 tum(3,2 mm)kugget har blivit limmat fast o snäppfästet på växellådan har brotchat försiktigt så det inte nyper om drivaxeln.Vidare har jag satt shimmsbrickor så lådan inte kan röra sig i sidled.
Lokkåpan har fått en del detaljer monterade o några få fildrag så kåpan passar direkt på underredet.
Dagens missöde,vilka sker då o då tyvärr,är att BÅDA tallrikarna på bufferterna fram gått av *grr* vitmetall har sin nackdel mot mässing.........blir tufft,mycket tufft försöka lossa de fastlimmade bufferterna o ersätta de med nya.


SJ Yo1
Jag har lödat samman alla kablar idag,vilka blir en del när det handlar om digitalt + lysdioder.Blir lite trångt i kåpan när stor del av utrymmet ska rymma en motor + 2 st svänghjul,jag har gjort en enkel lösning som syns på bilden för inte kablarna ska ligga an mot svänghjulen o skrapa.Återstår måla handräckena + sätta dit A ändesskärmarna.

2006-12-19

Jeco Litt N ånglok.
Mer info om pågående bygge finns under aktuella lok o vagnbygge.


Lekt lite med mitt nya Roco K.P.E.V. S3/6 ånglok som idag fått orginalljud inmonterat,vilket inte blev riktigt efter mitt önskemål när det gällde placering av högtalaren,den blir tvungen finnas synlig inne i hytten dessvärre av platsbrist,detta lok är verkligen fint med driv både av tender o lokhjul via kardan.Vagnarna är Bla Trix nya 3 axliga K.P.E.V o Roco 6 axliga kungliga vagn.Mycket tjusigt set även om jag från början bestämt mej för "bara" svenskt,vilket idag har utökas med både norskt,danskt o just sydtyskt epok 1 :)

2006-12-10

Yo1
Jag brukar vanligtvis använda lysdioder som MJ lampor,dels är de billiga o har lång livslängd + avger ingen värme nästan =bra val i plastmodeller.I detta fallet är det en 5mm vit diod med gulaktigt sken som jag har svarvat/filat ner till 2 mm diameter i min pelarborrmaskin mha av en bra maskinfil.Först så sätter jag dioden på andra hållet i chucken o filar/svarvar bort den lilla fläns som finns på dioden,sen vänder jag på den o svarvar/filar till rätt diameter o längd  anpassat efter kåpans djup o lampans diameter.Sen är det lätt trycka dit dioden o sist löda dit elkablarna,jag använde ett motstånd på 1,8 Kohm.


2006-12-08

X9
UB9vagnen klar förutom ev. två,tre lysdioder i taket + elkoppling till dekodern o vidarekopplat till de strömöverförande bemokopplen.UA9 vagnen ska skyddlackas en gång till o få fönster + antagligen enklare inredning med belysning.


TGOJ T66
Loket börjar närma sig helt klart nu.Det återstår montering av ljuddekoder o tb koppel.Ev ska jag sätta dit plogar som inte finns orginal till mehanoloket.


2006-12-06


X9

Bild på UA9 + UB9 vagnarna + 3 st nymålade underreden.Vagnkorgarna till UA9 o UB9 är målade + fått sina dekaler ditsatta både två.UB9 vagnen som drivet sitter i är helt klar med fönster o drivet som ska sitta i den,UA9 vagnen väntar än på få inredning,fönster o ev innebelysning ihop med funktionsdekoder.



TGOJ Gb 95
Har börjat renovera ett äldre projekt från Perlmodell.Det är ett Roco Br93 ånglok från mitten av 80 talet som är underedet till Perlmodells byggsats G5/G6 (TGOJ Gb).Jag har bytat motor till en machima med 2 st svänghjul vilket ger en mycket finare gång.Var väldigt  lätt byta motor,bara o rikta någorlunda o limma dit.
Inne i tendern sitter en Tran kombidekoder med ljud+högtalare.Jag ska fortsätta måla loket klart o beställa nya dekaler.




2006-11-30


TGOJ T66
Har sen ett bra tag sen inskaffat Mehanos fina o gångmässigt suveräna class 66 lok, som jag målat om korgen till TGOJ neongrönt mha humbrol 35.Fick dekaler av Janne igår o har satt dit ena sidan ikväll..lite pilligt klippa o så,(det ser lite sämre ut på bild än irl)men resultatet blir helt ok,lite väl mycket jobb maska o måla linjerna tyckte jag.
Loket köptes analogt ,men en ljuddekoder från Esu är på väg från tyskland.
Har inriktning egentligen svenskt  1920-1960,då diesel,ånga o ellok gick runt på olika spårvidder,men modernt har jag inte kunnat motstå ibland,precis som jag har betydligt äldre saker förstås ;) tycker detta lok är verkligen maffigt,inte minst irl.



2006-11-28


BJ Co1
Vagnen är klar nu,möjligen skruvar jag loss taket en dag o sätter in mellanvägg o bänkar.
Använda sig av riktigt glas har lite den effekten att man ser faktiskt lite väl bra in i vagnen,så man ser tyvärr gardinerna på andra sidan som sitter lite fult varjefall sett innifrån ditsatta med vitlim mm,inget problem när det rör grumliga fönster a´ la UGJ.


H
Kylvagnen får räknas som klar nu även om den behöver lite mer "smuts" för dölja dekalfilmen.


X9
UB9 vagnen har fått sina dekaler ditsatta o är klar för sista omgången sidenmatt lack.
Taket går tyvärr lite utanför kanterna på korgen vilket medför att övre heldragna vita dekalen inte hamnar riktigt ända upp..fattas en millimeter ungefär.


Cc driv
Har finputsat på diverse olika byggen o har målat en Yo1 bla i veckan som gått.
Fick uppdrag av brosan byta bort de fula fleichmannhjulen som satt på hans C-tender (sb modellbaudriv)till Cc loket mot snygga dito från MRW.
Jag blev tvungen förstora upp centerhålet till 2,5 mm då orginalaxlarna tyvärr är det.



2006-11-20


Ch.Olsson Q13
Färdig!!



2006-11-18


BJ Co1

Jag har idag löst hur jag på bästa sätt kan få taket sitta ordentligt på plats utan behöva limmas ,vilket antagligen inte blivit så lyckat o snyggt i detta fallet.
Jag lödda helt enkelt en 2mm mässingskruv på en mässings L-profil ,som i andra ändan var lödd på en mässingsplåt.Plåten limmades på undersidan av taket o ett hål borrades i vagngolvet ,utmätt så att taket kläms fast rätt.
Taket kommer fö i 2 st bitar vilka sågas o sätts ihop,jag limma de mot en plåtbit för få ordentlig styrka.



2006-11-17


X9

Dekalering pågår för fullt på UB9 vagnen.Dekalen är av den bra sorten som inte behövs klippas helt intill.Men som vanligt när det gäller en lång smal dekal så får man ta den i bitar ca 4-5 cm.
Använder mig av mjukgörare från microsol som jag tycker är utmärkt.
X9 setet jag bygger ska bli med SJ frimärket i fronten= ingen midjelinje på korgarna.Återstår taklinje att sätta dit imorgon.


HNJ verkstad klorvagn

Vagnen har fått sina dekaler från Jon Fast arket.Jag vet att det inte är fullständigt o helt rätt märkt nu,men jag kan leva med resultatet.Satin lack på imorgon så är vagnen klar för drift.


Perlmodell H

Vagnen har fått sin märkning 50-60 tal.Inser efteråt missen låta det vara så mycket dekalfilm över runt texten,ser inte så superbra ut när nyansen på dekalfilmen skiljer sig mot färgen på korgen.
Mattlackas imorgon,sen är den klar.



BJ Co1

Vagnen är färdigmålad nu.Återstår dekaler o fönster/gardiner + takmontering.




2006-11-16


HNJ verkstad ch. olsson klorvagn
Har byggt klorvagnen klart,ska sätta dit dekaler senare.
Jag har kompletterat byggsatsen med buffert modell m.27 + luftslang o fjäderpaket från Perlmodell.
Dekal finns inte än för just denna vagn ,men det går använda dekal från Jon fast 3 arket,går åt 2 st ark dock.

Har målat o lackat en del pågående projekt i veckan som gått,bla BJ Co1,UB9,H o Lps vagnarna + en Yo1 buss,kommer med mer bilder snart.



 2006-11-12


BJ Co1
Vagnen är först primad i grått.Sen har hela korgen sprutas med Humbrol 82.Efter torkat så har jag penslat på en blandning av utspädd Humbrollack +pastellpulver från Artitec,använde 3 st olika burkar, Nr70003 röd oxid,Nr70002 rostbrun o Nr70006 gul jord.Efter vagnen har torkat så ska jag lägga på ytterliggare ett lager "lasyr" o sist pensla på en tunn blandning av utspädd svart färg.


Modellproduktion Lps
Vagnen är färdigbyggd nu,stolparna fick gul färg,penslat Humbrol matt 154.
Dekaler o tunnt utspädd svart färg som sista arbete på vagnen.



HNJ verkstad Uh Ch. olsson klorvagn
Etsplåten färdiglöddad o primad nu med underredet som fått buffertar,fjäderpaket mm från Perlmodell.



2006-11-10

Perlmodell H kylvagn.
Äntligen måste jag väl säga efter en massa bedrövelser så ser det varjefall ut som färgen fäst på rätt sätt o har någorlunda den nyansen jag eftersträvat..är inbiten humbrolanvändare o har blandat i detta fallet satinvit 130 med en aning gult 154.Längtar tills MJ Hobby kommer med sin serie av nya SJ färger i akryl denna gången.Ringde om det förra veckan o det är på G.

X9
UB9 vagnen har fått sin oranga färg,humbrol 82  i 2 lager,därefter ett lager nr 18 för få lite mer lyster,tyckte 82 blev väl matt,kan bero på min utspädning av white spirit som jag använder alltid.
Idag har jag målat taket med humbrol 32.Motsvarar SJ 16.


Modellproduktion Lps
Visar en bild på hur jag gör med koppelfrågan som är upp till byggaren själv ordna med.
Symoba koppel nr 111 + valfri nemhållare rekommenderas,men jag använder mej av Tb koppel vilket även denna vagn fått.Jag köper R-G etsade Tb plåt vilken funkar utmärkt sätta på plats utan en massa strul.Själva koppelkroken sätter jag dit först när vagnen är färdigmålad.
Vagnen har fått sin SJ bruna färg av Plasti cote primer som jag tycker har fin nyans.

Nu läggs dock byggandet av för dagen....nu snart ska jag fara ner om möllan,Malmö,närmare bestämt Dead End,stans rock pub där brosan ,oxå MMJK `are,ska svänga plattor...skönt med ombyte ,byta ut målarkompressorljudet mot Murder City devils o thinnertrasan i handen mot kalla tjeckiska öl :)




2006-11-09

DSB N

Kom med posten idag,ett mycket dejligt lok !!!!



Har satt ihop Modellproduktions Lps timmervagn idag,ska grundmålas senare ikväll är det tänkt.

Bild på det färdiga resultatet kommer snart.Har några till som kommer byggas varefter till mitt Tågab Tmy.


Kommentarer
Postat av: Bengt Nylén

Imponerande nyproduktion du har. BJ Co1 gillar jag.

2006-12-03 @ 20:58:47
Postat av: Lasse

Sånt bra byggväder nu så man har fått upp lite ånga jue :)

2006-12-03 @ 22:14:45
Postat av: Thina

Men en del av dina tåg är ju riktigt fina! :-)
Måste ge Viktoria din länk, min fd kollektivboende tåg nörd från storstan:-)
Hon kommer gilla dina tåg

2006-12-08 @ 10:10:47
Postat av: lasse

hehe..gör så,gör så :))

2006-12-08 @ 10:58:17
Postat av: Martin

Bor du i hobbyrummet?hehe

2006-12-21 @ 20:38:56
Postat av: Lasse

schoouch..installera kylskåp som fattas,snart börjar väl BB på tv eller liknande = då får jag ännu mer tid till MJ hehe

2006-12-21 @ 21:55:35
Postat av: Zico

God Jul Lassebasse

2006-12-24 @ 10:32:43
Postat av: ----

N-drivningen går ju bra,Yo1 ser bra ut

2007-01-17 @ 16:59:19
Postat av: Martin

Nu ser Z49 bättre ut haha

2007-01-18 @ 20:45:37
Postat av: lasse

jaja ;)

2007-01-19 @ 08:12:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback